Öğrenme Güçlüğü Olan Çocuklar İçin Geliştirilen Mobil Oyunlar ŞEHİR'de Tasarlanıyor
13.04.2017
ŞEHİR Öğretim Üyesi Prof. Dr. Shervin Shirmohammadi'nin koordinatörlüğünde yürütülen proje kapsamında, öğrenme güçlüğü olan çocukların/gençlerin gelişimlerine katkıda bulunacak mobil oyunlar, ŞEHİR'de tasarlanıyor.

İstanbul Şehir Üniversitesi Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Shervin Shirmohammadi'nin koordinatörlüğünde yürütülen "Intelligent Serious Games for Social and Cognitive Competence" isimli proje kapsamında, öğrenme güçlüğü olan çocukların/gençlerin gelişimlerine katkıda bulunacak mobil oyunlar, İstanbul Şehir Üniversitesi laboratuvarlarında tasarlanıyor.

Avrupa Birliği Bakanlığı ve Türkiye Ulusal Ajansı tarafından desteklenen ve 5 farklı ülkeden araştırmacıların çalıştığı Erasmus+ Strategic Partnership Project kapsamındaki proje, öğrenme güçlüğü çeken çocukların kişisel, sosyal ve profesyonel gelişimlerine katkıda bulunmayı, öğrenme süreçlerini desteklemeyi, temel yetenekler edinmelerini hedefliyor.

Söz konusu proje kapsamında ŞEHİR laboratuvarlarında tasarlanan 3D mobil oyunlar şunlardır:

MEMORI: Bu oyun Görsel Ardışık Hafıza Eksikliği'ne (GAHE) yönelik geliştirilmiştir. Görsel Ardışık Hafıza, kişilerin harfleri, sayıları, nesneleri veya şekilleri doğru sırada hatırlama yeteneğidir. Bu yeteneği zayıf olanlar, disleksi ve diskalkuli gibi sorunlar yaşayabilirler. Görsel Ardışık Hafıza Eksikliği’nin (GAHE) tanısını koymak, buna bağlı konularda sorun yaşayanlar için çok önemlidir. Ama mevcut klinik metotların tanı koyma oranı düşüktür. Ayrıca terapi imkanları kişilerin kliniklerde bulunduğu zamanla sınırlıdır. Bu projede Origami temel alınarak, Görsel Ardışık Hafıza Eksikliği yaşayan kişilerin terapi seanslarında faydalanılabilecek ve performans ölçümü için kullanılabilecek "MEMORI" isimli bir oyun tasarlanmıştır. 24 yetişkinle yapılan ilk test sonuçlarına göre hafıza yeteneklerinde %13’lük bir gelişme ve performanslarında 1.00 skor artış gözlemlenirken, dikkatlilik puanlarında ise 2.33’ten 2.02’ye bir düşüş görülmüştür.

 

 

INTO THE FOREST: Konuşma güçlüğü olan çocuklarda, işitme kaybı ve konuşma bozukluğu da görülmektedir. Tedavisi için konuşma terapisine ihtiyaç vardır ve üstesinden gelmek genellikle çok zaman alır. Çocukların klinik dışında da uygulama yapmalarını motive etmek amacıyla "INTO THE FOREST" isimli uygulamalı bir oyun tasarlanmıştır. Bu oyun hem terapi amacıyla hem de çocukların performansını ölçmek için kullanılabilir. Oyunda çocuğun konuşarak yönlendirebileceği bir avatar vardır ve bu avatarı oyun sahnesi içinde hareket ettirip madeni paraları toplaması gerekmektedir. Avatar, "Atla, İleri, Geri, Sol, Sağ" gibi ses komutları ve ok tuşları ile kontrol edilmektedir. Oyun, terapist gözetimindeki klinik yaklaşımlarla kıyaslandığında çocukların daha uzun süre boyunca uygulama yapmalarına olanak sağlamaktadır. İlk deney sonuçlarına göre oyunu 5 defa oynayan çocuklarda %40’lık bir gelişme gözlemlenmiştir.

ATTENTION: Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu (DEHB), dikkat ve odaklanma eksikliği ile tanımlanan zihinsel bir rahatsızlıktır. Dikkati ölçmenin bir yolu da Beyin-bilgisayar araştırmacılarının kullandığı Elektroenselogram (EEG) sinyallerini ölçen EEG cihazlarıdır. Ayrıca, uygulamalı oyunlar muhtelif bilişsel ve duygusal eksikliklerin rehabilitasyonunda imkanlar sağlamaktadır. Bu projede, bu iki alan birleştirilmiş ve hastaların dikkatini ölçen EEG kontrollü bir uygulamalı oyun geliştirilmiştir. Tanı konmamış oyuncularla yapılan öncül testlerde %96’lık bir tutarlılık sağlanmıştır.

 

 

SEQUENCE: Takım çalışması ve sosyal yetkinlikler, çocukların öğrenmesi gereken önemli kavramlardandır. Bu oyunda oyuncuların fotoğraflarını doğru sıraya koyup bir yapbozu çözmek için işbirliği yapmaları gerekmektedir. Her oyuncu sadece kendi fotoğrafını görebilir. Bu yüzden çocukların fotoğrafları tanımaları, anlamaları ve doğru sıraya dizmeleri için iletişim kurup, beraber çalışmaları ve sosyalleşmeleri gerekmektedir.

Proje hakkında detaylı bilgi almak için, projenin web sitesi www.isg4competence.com'u ziyaret edebilirsiniz.

Proje ortakları: